lördag 15 maj 2010

Väder, väder och lite väder...

Att vädret kan påverka oss så mycket! Denna långhelg hade jag verkligen sett fram emot, måla upp idylliska bilder i mitt inre av en altan badande i sol, härlig grönska i trädgården, en smarrig middag på gång på grillen. Vad händer? Ja inte mycket av det som jag hade haft förväntningar på i varje fall. Kallt, mulet och till råga på allt ett ihållande strilande regn har varit resultatet så här långt. Nu återstår det en dag på helgen men jag kan inte påstå att förhoppningarna är speciellt stora inför morgondagen heller.

En känsla av desperation kommer över mej, jag känner mej … lurad! Ja faktiskt, lurad. Lurad på det fina vädret, faktiskt lurad på snart hela maj månad. Usch, humöret blir faktiskt inte bättre av glädjeyttringarna från andra håll i landet som uppenbarligen haft toppenväder med värme och sol. Visst är man lurad och ingenstans kan man vända sig med sin klagomål heller…

Jag antar att vårt bevakande och diskuterande av vädret kommer sig av att vi faktiskt allt som oftast är hänvisade till dåligt väder. Vår varma och ljusa säsong är så kort, man tillbringar många månader med att längta efter de där magiska ljusa månaderna vi kallar sommar.

Maj tillhör definitivt favoriten hos mig. Just den här tiden när grönskan är så intensiv att det nästan gör ont i ögonen. Man ser grönskan nu, det gör man inte längre fram, då har ögonen vant sig vid detta intensiva gröna och kanske också färgen dämpats lite i intensitet.

Den långa och kalla vintern med den sena och kyliga våren som avslutning, har i år lyckats knäcka min lust att så sommarblommor och grönsaker. Det är första gången på många år som jag inte dragit upp någonting. Tidigare år har jag brukat vara i gång med sådder i januari, överhopad med plantor i mars och sätta värme i växthuset i april… I år har jag inte ens känt mig frestad av att köpa fröer, vilket annars brukar vara en stor ekonomisk fälla.

Nåja, jag var till en liten lokal handelsträdgård igår, Ingelas trädgård. Ligger här i närheten och är inhyst i en del av en gammal lada med växthus runt omkring. Välgörande avstressad miljö, inga stora yviga skyltar med extraerbjudanden, inte heller massa foton på växter med blommor som har mer eller mindre fejkad färg. Jag kan konstatera att det jag sparade på uteblivet inköp av fröer i år, det har jag istället spenderat på färdiga växter.
Det inköptes bla tomatplantor, melon, gurka, paprika till växthuset (växthuset som jag för övrigt inte ens städat ur ännu…hur smart är man egentligen?)
Det köptes dessutom flera flak med sommarblommor, bla Heliotrop, Petunior och Rosenskära. Några fina kläng och hängväxter fick också plats på flaken.
Att jag snart kommer att vara bortrest i 2 veckor fanns inte med i mina tankar över huvud taget, jag bara lastade på mer växter på flaken. Smart att storshoppa växter och sedan resa bort eller hur…

Jag skyller min sega tankeverksamhet och min oföretagsamhet på den sena och kalla våren, det är så skönt att kunna skylla ifrån sig på något.




4 kommentarer:

  1. Oj! undrar om det finns något kvar av dessa växterna när ni kommer hem, jag med mina gröna fingrar, Linda nu får du hjälpa mig, annars blir jag portad i detta hus

    SvaraRadera
  2. Visst har vi haft en kall vår! Igår var jag så lycklig för då hade vi riktigt härligt väder med sommarvärme men idag är det mulet och kallt igen! Sååå trist! Härligt med att choppa blommor! Man måste ju trösta sig med något när vädret inte är med oss :)
    Ha det bra nu! / Irene

    SvaraRadera
  3. Ja, här varade solen inte längre än 2 dagar, idag är det mulet.. Men dock fortfarande 17 grader. Men jag undrar om våren verkligen är här eller om det bara var en tillfällighet. Jag håller med dig att humöret är inte direkt på topp den här våren. Om det beror på det kyliga vädret eller nåt annat det vet jag inte, men vi får hålla våra tummar och tår att det blir bättre inom en snar framtid! Men vad jag förstått på de som spår vädret så ska hela sommaren bli kall! Hoppas inte!!!!! Många kramar till dig från mig!/Jessica

    SvaraRadera
  4. Fniss....
    Det går över..
    Linda

    SvaraRadera