måndag 5 april 2010

Kallt i luften, men vårblommorna värmer!

Trots det något kyliga vädret, termometern visar på snåla +4 grader, är det ändå en ren fröjd att traska runt och räkna in vårtecknen.
Julrosorna nickar med sina underbara blommor och är en njutning att se på.





Inte ser det ut som att det är med glädje dessa julrosor visar sina knoppar idag, det är nog kallt även för en så tålig växt.



Stjärnmagnolians ludna knoppar sväller för var dag som går. Har varit orolig för mina magnolior denna vinter men just denna magnolia ser ut att ha klarat sig bra.





Och i dammen visar fiskarna upp sig allt mer. Inga mer döda fiskar är funna, fast några ser lite knepiga ut forfarande.
Jag har inte kollat tempen i vattnet, men det är garanterat långt kvar innan det är dags att börja mata invånarna.
Får nog lägga krut på att mota trådalgerna tidigt i år, vill helst inte ha en upprepning av förra sommaren. Då kunde man fundera på om det var en odling av trådalger som bedrevs i dammen stället för att vara en oas med näckrosor och fiskar.
I år förklarar jag krig mot algerna i tid!



3 kommentarer:

  1. Fina blommor och fiskar också! Här snöar det idag.. Inget vidare när fredagen och lördagen hade en så värmande vårsol! Men den kommer väl tillbaka hoppas jag! Hoppas ni mår bra, jag kommer nog inte på lördag pga barnvaktsbrist. Och inte vill jag ta med barnen heller.. Kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Så underbart vackra dina julrosor är!!!
    Mina är begravda i snö än och dessutom har vi fått snöblask idag!
    Hoppas det går bra med dina fiskar! Dammen måste vara stor, eftersom fiskarna kan vara kvar under vintern??
    Ha en bra vecka / Margot

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga julrosor! Min lilla blyger kom aldrig upp i år, men å andra sidan var den nog död redan när jag grävde ner den...

    SvaraRadera