söndag 25 april 2010

Läget i dammen.

Ja, faktiskt så är läget under kontroll!
Efter att ha hört talas om den massiva fiskdöd som tycks ha drabbat i stort sett alla dammägare (utom Helen i skåne) efter denna kalla vinter, så var jag ganska övertygad om att även jag skulle ha mist större delen av invånarna i dammen.

Men så var faktiskt inte fallet. Alla invånare utom 1, visar det sig, har faktiskt överlevt. En fisk har alltså dött, jag trodde det handlade om fler, men vid en närmare kontroll visar det sig att det alltså bara var en.

Faktum är att man faktiskt bygger upp en relation till dessa dammfiskar. De utvecklar egna personligheter och egenheter. Den stora vita Koien som är med på alla foton är nu 5 eller 6 år gammal. Han är med på alla kort eftersom han absolut är den fisk som syns bäst. Han kallas Bertil...










Jag har fler Koi, men de är alla lite skyggare och har andra färger, så de syns inte lika väl som denne linslus till fisk gör.
Jag är så tacksam och glad att inte behöva håva upp alla dammens invånare med håv.
Jag ser verkligen fram emot en ny säsong med damm. (utan alger tack!)



2 kommentarer:

  1. Tur att Bertil överlevt, faktiskt tur med de andra fiskarna oxå, det är så fridfullt att sitta och titta på dessa fiskar,när vi kommer och hälsar på, för övrigt väldigt fina kort

    SvaraRadera
  2. Härligt att de flesta fiskarna överlevt den bistra vintern! Jag har inte ens en damm, men hoppas kunna ordna en så småningom.
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera