torsdag 11 februari 2010

Jag har en passion för olivträd!

På Thassos i Grekland där just de här bilderna är tagna, växer det mängder av olivträd... En bit upp i bergen fanns en av alla olivodlingarna på ön, när man närmade sig såg man ett silvergrått moln som skimrade, det var olivträdens kronor.
Så vackra, så generösa med sina frukter och därmed sin olja. Åldern de kan uppnå är beundransvärd, 1500 år! Världens älsta olivträd skall tydligen finnas på Kreta och vara runt 3000 år gammalt!
I anikens Grekland var trädet heligt och fick inte varken huggas ned eller brännas.
Och alla har väl sett fredduvan med en olivkvist i näbben? Oliven har en stor symbolik även i våra dagar.



För mig känns oliven som något evigt, den växer långsamt men blir bara vackrare och vackrare med åren. Dessa knotiga stammar har en hel historia att berätta om man ger sig tid att titta efter i lugn och ro. Samtidigt ger oliven som växt mig en känsla av frid, av evighet. Är jag stressad eller bara ur gängorna, då pysslar jag gärna med oliven(andra växter också naturligtvis, men just oliven skänker mig ro)



En del stammar hade hål rakt igenom sig, ingen aning om varför. Runt de flesta av träden låg uppmurade ringar runt rotknölen, för att inte vattnet skulle hinna rinna av så fort vid vattningen.



På väg tillbaka från en bergutflykt körde vi igenom en olivskog igen, silvergrågröna stod de efter vägkanten, så vackra så vackra..



Jag har ett eget litet olivträd, det är ca 5 år nu, har burit lite frukt och blommat tacksamt. Jag lär nog inte hinna starta något större skördning av det, kanske bäst att skriva in det i testamentet?




1 kommentar:

  1. Jag har ett litet pytteolivträd som jag köpte på Lidl förra året. Det är sannerligen något speciellt med dem. Inte för att jag vet något, men undrar om inte de håliga gamla stammarna är buskstammar som vuxit ihop? Ungefär som man tvinnar silverpilar när de är små så att de får den där fina, vridna formen när de växer?

    SvaraRadera