söndag 7 februari 2010

Stockrosor...

...är en stor favorit i min trädgård. Det är pålitliga slitvargar som kämpar sig upp ur myllan, oavsett omständigheter.
Jag har fått lära mig att de är 2-åriga, men det undrar jag om det stämmer, för mina är då så mycket äldre än 2 år. Att de självsår sig är uppenbart för ibland dyker det upp stockrosor på det mest egendomliga ställen, inte alls där jag planerat. Men även de gamla plantorna forsätter att komma upp, år efter år, dessutom så sprider de sig.
Tacksamt.
Enda skötseln som jag kan kommentera är att de måste bindas upp, eftersom höjden och tyngden av blommorna gör att de faller åt sidorna.

Färgerna är varierande över lag, jag kan inte minnas att jag köpt frön till mer än de svarta och ljusgula.














Stola och vacka är de, och de imponerar med sin höjd som utan vidare når långt över huvuvdet på mig.
Det är lika spännande varje år att se vilka olika färgkombinationer som kommer fram!


4 kommentarer:

  1. Det finns faktiskt perenna stockrosor. Och om de bienna (2-åriga) gror på hösten kan de blomma redan nästa år, och då kan man lätt tro att det är samma planta som stått där innan. För med tanke på att du får olika färgkombinationer måste de ju fröså sig av hjärtans lust.
    Visst är de underbara! =)
    /Helen

    SvaraRadera
  2. Så vackra dina stockrosor är!
    Tyvärr har jag ännu inte lyckats få någon stockros att trivas i mina rabatter.
    Ska kanske göra ett nytt försök, när jag ser hur fina dina är!:)
    Margot

    SvaraRadera
  3. ÅÅåhhhhhh !!!!! ÅÅååååhhhh!!!!!
    Åhhhh!!!
    Vad mer kan man säga?
    Linda

    SvaraRadera
  4. Kanske man kan få ta ett skott och försöka sig på att odla dem på våran baksida :)

    SvaraRadera