söndag 7 mars 2010

Irriterande insikter

Så här sista dagen på veckan, sista dagen på helgen, kommer funderingarna inför den kommande veckan, och veckans arbete. Eftersom jag nyss bytt arbete är det extra många tankar som slåss om utrymmet, den ena tanken mer påträngande än den andra.

Fortfarande mycket nervositet förstås, har ju bara varit på nya jobbet en vecka och inte lärt mej namnen på ens en fjärdedel av alla anställda.

Men framför allt är det funderingar på hur man finner sina roller på arbetsplatsen.
Vi är ju alla olika med olika talanger och förmågor, men det är inte självklart att just det som är talangen tas tillvara på arbetsplatsen. Man kanske inte ens visar vad som är den personliga talangen eftersom man är rädd för att sticka ut, för att inte duga.
Vi placerar oss själva i fack, det fack där vi tror att vi passar bäst. Man vill inte visa sig för mycket "på styva linan" det uppskattas mycket sällan av de som varit länge på arbetsplatsen. Man riskerar att anses som dryg och "hon som tror hon kan allt"

Men man vill inte heller framstå som en osäker eller okunnig nybörjare, då bäddar man för att bli ifrågasatt under oöverskådlig tid.
Alltså väljer man den lättaste rollen, det minsta motståndet, att glida med och bida sin tid.
Tids nog kommer den egna pesonligheten fram och förhoppningsvis passar man in i arbetslaget.

Åtminstone har detta varit en sanning för mig tidigare.
Men helt plötsligt så upptäcker man, med stigande ålder, att så är det inte längre.
Från att ha varit väldigt angelägen om att bli uppskattad och omtyckt, ibland nästan tiggt om beröm, upptäcker man en dag att det där spelar faktiskt ingen roll längre. Det är en ganska stor upptäckt.
Konflikträdslan som har varit en trogen följeslagare under alla år, har nu hoppat av tåget och förmodligen funnit en bättre värd.
Konflikterna är inte längre farliga utan faktiskt en sorts utveckling. Att våga stå för sina åsikter, våga säga ifrån när något är fel, eller när någon gjort fel, det är också stort.
Varför har jag funnit mig i att bli sårad eller nedtryckt för att andras egon ska växa? Det är allt för mångas egon som har vuxit på min bekostnad, utan att jag har protesterat.
Nu, med en hel del med mig i bagaget, vågar jag vara obekväm.
Det känns ganska skönt.





6 kommentarer:

  1. Härlig insikt! Jag har själv varit likadan i många år, men under senare år har jag växt som människa. Jag står numera för vad jag tycker, även om jag kanske är obekväm. Och tänk så mycket lättare och roligare allting blir då!
    Hoppas nu det går riktigt bra för dig på nya jobbet - trots allt tar det ändå lite tid innan man känner att man landat. Men det är en tjusning i det också! =)
    Ha det bra
    /Helen

    SvaraRadera
  2. Mycket vettiga funderingar! Det betalar sig i längden att våga vara sig själv och stå för det man vet är rätt!
    Du är värdefull och unik, so go for it, girl!!
    Ha en skön söndagkväll!
    Kram / Margot

    SvaraRadera
  3. Jag tror att du är som klippt och skuren för ditt nya jobb. Du behöver inte vara så orolig. Att ligga lågt ett tag och spana av läget kan vara bra för att kunna spela sina kort rätt och att undvika att faktiskt göra björntjänster också. Annars när det gäller kunskaper så tycker jag att min förre chef hade rätt när han sa: "Det är bara de som inte kan något som behöver tala om för alla vad de kan."

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så klokt du skriver... Jag upplever det nästan lite farligt med alla dessa människor som måste ha ständiga bevis på hur `älskade´ de är.
    Visserligen bottnar det säkert i dålig självkänsla men särskilt de som tror att alla andra måste framstå som `oälskade´ för att de själva ska kunna vara det är jobbigt o ha runt sig.
    De letar tråkigheter o berätta för o framstå som bättre....
    Hoppas du kommer in i jobbet snabbt o får fina arbetskompisar
    Nina

    SvaraRadera
  5. Härligt Monica. Har också växt en del dom senaste åren och nu kan jag vara obekväm utan att må pyton efteråt.
    Ha det bra på nya jobbet. Kram Ylva

    SvaraRadera