söndag 21 mars 2010

Trevande vår...

Äntligen får man bekräftelse på vad almanackan säger, nämligen att våren är på väg! Tydligen ca 1 månad försenad, men ändå äntligen så syns det att vintern börjar att tappa greppet.
Jag misstänker att snödroppar och tussilago är bland det mest fotograferade denna helg, men jag kan ändå inte låta bli att visa gårdagens ljuvliga bevis.



Tätt tryckta mot husmuren, där snön har gett vika för dagsmejan, hukar de första snödropparna på baksidan av vårt hus. Visst ger det ändå en föraning om vad som komma skall. Fast det är långt kvar så ger ändå dessa tappra blommor en signal om kommande växtsäsong.



Men det räcker med att lyfta blicken lite längre bort, fortfarande bakom huset och vid foten av vårt höga berg.
Här har man inga vårkänslor precis...snarare känns det som om vintern med snö och isvallar kommer att bita sig kvar länge än.



Och invånarna i dammen då? Ja jag har verkligen ingen aning. Har inte sett till en endaste fisk sedan i höstas. Får inte heller någon egentlig uppfattning om hur tjock isen är. Vaken växer i omfång och det är vatten ovanpå isen här och var. Frågan är om fiskarna haft vett på att ställa sig i djuphålan eller om de har blivit fångade av isen på grundare vatten. Det återstår att se...
Ska erkänna att jag är orolig, misstänker att fiskdöden är omfattande efter denna vinter.



Inne i uterummet ligger solen på så väggarna på "kuvösen" kan hissas upp. Tillskottet av äkta ljus behövs verkligen, likaså lite omsättning på luften. De flesta av övervintrarna verkar ha klarat sig hyfsat.
Mängder med löv som fällts och dessvärre en del knoppar på Kameliorna som ramlat, men i det stora hela ser det ut som det kan bli vår även för övervintrarna.



Nu väntar jag ivrigt på mer snösmältning. Hur är det egentligen ute i rabatterna? Jag planterade mycket nya växter i fjol, speciellt pioner. De har ju inte hunnit bli speciellt etablerade, så vintern har nog varit tuff mot många av nykomlingarna.

10 kommentarer:

  1. Hos mig har ju snödropparna bara precis kommit upp, men de värmer inombords ändå :-)

    Jag håller tummarna för att dina fiskar har simmat ned i djuphålet! Men på bilden ser det ju ut att vara ett tunnt islager.
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  2. Jag såg idag att tulpanerna börjar treva sig upp längst in i hörnet mot huset på södra sidan, men snön vräker ner idag och jag börjar tappa hoppet att våren tänker komma! Ha det bra kusinen min!
    Jessica

    SvaraRadera
  3. Härligt med vårtecken! Mina snödroppar finns fortfarande under en hel massa snö, men dom står inte inne vid huset och inte mot söder, så det dröjer nog innan jag ser dom.
    Desto mer roligt att se dina fina bilder!
    Ha en bra ny vecka!
    Christina

    SvaraRadera
  4. Va härligt när de första dyker upp!!Här är det länge till det ännu,djup snö överallt o meterhöga drivor däremellan....kanske till valborg! :) Ha en bra vecka!H.Saga

    SvaraRadera
  5. Så fint Monica! Jag måste försöka o fixa till min sommartid vindpinade södergavel.... Nu i vår när nordan svept förbi så har det varit riktigt skönt där. O med det värme-läckaget som är där så har det nästan inte varit nån snö närmast väggen.... Är ju synd o inte ha ett gäng snödroppar där åtmindstone ;-)
    Hoppas verkligen att fiskarna klarat sig, vore ju trist annars.
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  6. En enda fisk har jag förlorat i vinter (om inte kråkorna hunnit före mig och rensat lik). Men så har jag också kämpat med att hålla min damm syresatt och öppen.
    Snödroppar har jag också äntligen hittat i trädgården - och idag har jag varit ute och klippt ner perenner. Härligt att kunna komma igång i trådgården igen, fast det fortfarande finns både snö och is kvar på sina ställen.
    Dina övervintrare ser helt ok ut. De kommer säkert snart igång. =)
    /Helen

    SvaraRadera
  7. Att man kan bli så otroligt lycklig när man ser dessa små första blommorna men jag antar att det beror på denna längtan man haft länge och så vet man att hela sommaren är framför en.

    SvaraRadera
  8. Snödropps och tussilago bilder kan det nog inte bli förmycket av efter denna snövinter.
    Här ligger också en hel del snö kvar men det finns också riktigt många snöfria hörn där det börjat blomma. Härligt!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Härligt Mon, jag ser själv bara tre vikta stackare i våran trädgård så jag njuter gärna av andras :D Haha, mamma frågade på lotten i lördags var våra snödroppar som brukar blomma så fint finns - dääär pekar jag på en halvmeter hög snö. Ah, just det.. Fast, det är en halvmeter överallt där eller mer, så positionen hade inte gjort någon skillnad. Vi ses snart, kramar från norr.

    SvaraRadera