onsdag 27 januari 2010

Denna vinter...

...sliter hårt på humöret, i varje fall mitt...

Jag hade först tänkt att fortsätta med min påbörjade husdjurssvit, det finns en katt och en hund kvar att presentera. Men med detta helknepiga väderomslag som skedde idag så tänkte jag i stället att fokusera på ...vädret.

Eftersom jag har haft en ledig dag idag tyckte jag det var lämpligt att ta mig ner till vår lilla hamn för att där dokumentera den omtalade isen som nu sträcker sig tämligen långt ut. Just nu är jag glad att jag bor på fasta landet och inte är utelämnad till färjors framkomlighet, eller elementens opålitlighet. Bilfärjorna klarar sig hjälpligt ännu, men de mindre passagerarfärjorna börjar få problem.
Nåja, isen ligger och den tänkte jag föreviga! När jag kommer ut på trappan upptäcker jag att det regnar is, ja is! Och regn, och snö, samtidigt! Såphalt... Efter att ha kanat runt på trappan i en högst ofrivillig piruett som slutade med att jag krampaktigt höll mej i räcket på darrande ben, bestämde jag mig för att låta havsisen vara. Den lär ligga kvar några dagar till.

Här kommer i stället några foton från en av de saker jag är mest stolt över i min trädgård, nämligen mitt blåregn.



Det är nu 4 år, och har blommat i 3 år. Det växter så jag brukar skämta om att det är på väg in i vårt sovrum. Flera rankor har tagit sig in i pannrummet som ligger helt brevid.



Doften när man går under pergolan som blåregnet klänger i är helt underbar nästan bedövande. Så småningom är det tänkt att det ska täcka det mesta av pergolan, och det går nog bättre än vad jag trodde från början, med denna växtkraft! Den växer så kraftigt att de små taniga spaljeeer jag satte upp det första året nu är ihjälkramade och bitvis hänger löst i lianen, utan fäste i väggen! Det är svårt att få bort dessa bitar nu, utan att skada barken...



Det är planterat vid husväggen och står väldigt skyddat för vind, och får en god portion sol på sommarhalvåret. Klippningen är det lite oorganiserat med än så länge, jag klipper när det behövs och när det kommer rankor farande där de inte skall vara! Säkert helt fel enligt expertisen, men blommar gör det!
2 gånger har det blommat om fram på sensommaren, det är inte helt ovanligt har jag hört, men mycket glädjande ändå!





Nu återstår det att se vad vintern har gjort med min ögonsten, att det fryser ner en bit, det räknar jag med, men hur mycket?

5 kommentarer:

  1. Du vet vad jag tycker.. Å så bedårande! Efter att ha dödat tre (3) TRE köpta blåregn tänker jag INTE ge mig. Att få se ditt och framförallt dofta det i våras gjorde mig bara ännu mer bestämd. Nu ska det överleva, basta.

    SvaraRadera
  2. ÅHH suktar, vill ha..... Såg att det finns blåregn som klarar son 4 nu hoppas det går att få tag i.
    Sånna här dagar ..och med sånna bilder. läängtar man bara till sommaren
    Kram Ylva

    SvaraRadera
  3. Den är helt fantastisk!!!!!
    Linda

    SvaraRadera
  4. Åh,vilka underbara bilder!!Hos mej är denna växt en omöjlighet men hoppas nångång få se en sån i verkligheten!

    SvaraRadera
  5. Wow.....så underbar!! Åhhh så fint den blommar! / Irene

    SvaraRadera