söndag 3 januari 2010

Hur gick detta till?







Jaha, så nu sitter man här, i bloggträsket, det jag aldrig trodde jag skulle hamna i.
Hitlurad av trädårdsvänner som säger att det är så lätt och roligt att blogga, bara att skriva lite då och då, om allt möjligt, gärna om växter förstås.

Lite foton dessutom, foton av både det ena och det andra, helst växter då förstås.
Växter med vackra långa latinska namn, men hemma hos mej så ramlar växternas vackra långa latinska namn bort, och dom lite kortare enkla namnen på svenska, dom glöms bort.
Men det bör inte bli några problem, jag inser hur det kommer att bli:
Lägger jag in foton på icke namngivna växter kommer en del av bekanskapskretsen att genast att lämna svar genom att påpeka det korrekta namnet, både det långa vackra på latin och det lite kortare enkla på svenska samt, samt för säkerhets skull några vardagsnamn som används på olika orter.

Och namnet på bloggen då? Humlesurr?
Ja, jag vet faktiskt inte, det bara var där helt plötsligt. Humlor ser vänliga och mjuka ut, dessutom tycker jag att det är ett charmigt talesätt att humlan flyger för att hon inte vet att hon inte kan.
Och surr, ja det är nog det det kommer att i bli i denna blogg, mest en massa planlöst surrande utan struktur, precis som när en av nektar höggradigt berusad humla redlöst surrar runt utan att hitta varken hit eller dit.

Men jag kan inte enbart skriva om växter, till det kan jag för lite om växter och trädgård. Intresset är stort men kunskapen inte lika stor.

Intresset är stort även för andra saker, djur och natur tex. Några bilder, iaktagelser och funderingar om hund och kattliv kommer säkerligen att dyka upp.
Det finns risk att det dyker upp lite annat också, lite funderingar om både stort och smått. Vi får väl se, man måste ju börja i någon ände, och detta var tydligen min ände att börja i!
God fortsättning på det nya året!




7 kommentarer:

  1. Helt sagoligt underbart!
    Välkommen till bloggvärlden!
    Linda

    SvaraRadera
  2. En blogg handlar om allt som sker runt omkring och diverse vardagsbabbel i största allmänhet.
    Det blir så bra så...
    Lycka till med bloggandet.

    SvaraRadera
  3. Oj vad du är duktig Monika!

    SvaraRadera
  4. Så fint Monica, ser du, Odla, FB, FV, nu en blogg!! Var ska detta sluta.. Hoppas dina fiskar inte flyter upp till ytan med buken före i vår utan med hungriga munnar snappande efter mat.

    SvaraRadera
  5. Men hej du!
    Välkommen till träsket!!!
    Ylva

    SvaraRadera
  6. så otroligt vackra bilder!

    SvaraRadera
  7. Välkommen till bloggvärlden. I den har jag träffat massor med trevligt trädgårdsfolk.
    Tack för din kommentar hos mig.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera