fredag 8 januari 2010

Det är svårt....

...för våra vänner fåglarna i denna isande kyla som nu råder. I förmiddags visade termometern på svinkalla - 20c. Undra på att fåglarna hänger som akrobater i inköpta och hemmagjorda talgbollar! En kluven kokosnöt är också populär.



De hemmagjorda talgbollarna är gjorda på cocosfettet som blev över efter julens bakande. Just cocosfett är något som aldrig används efter att julbaket är över, det brukar därför slängas efter att ha legat i kylen i ett år, när nästa nyinköpta paket, nästa jul, ska stuvas in.
Att man kunde använda cocosfett till fåglarna var en mycket bra information för min del. Slippa slänga och istället kunna hjälpa våra stackars fjäderklädda vänner, det känns bra rakt igenom.



Alla äpplen som visar en liten liten fläck på skalet åker raskt ut till Koltrasten. Ja, ska jag vara ärlig så köper jag extra äpplen till Koltrasten, det behöver inte ens vara någon fläck på skalen för att bli fågelmat.




Idag visade sig en flock med Domherrar, som röda små bollar flög de runt och nappade till sig av vad som fanns erbjudet i fågelmatsväg.
Vi hade även den stora äran att få besök av stjärtmesar, dessa små flygande flirtkulor med handtag, så söta! Men dessvärre hann inte kameran fram innan det lilla gänget hade dragit vidare i sin jakt på föda.




Innanför, tryggt bakom fönstrerglaset, sitter dessa 2 tjejer och vaktar, smackar och darrar irriterat inför synen av allt det goda som flyger omkring där ute, som dom inte får en chans till att jaga...Livet är allt bra orättvist, eller hur Cinna och Cessi?

3 kommentarer:

  1. Ja, det går massor med fågelmat när det är så här kallt. Koltrasten satt och väntade på mig när jag kom hem idag - det var slut i fröautomaten och det fick jag minsann veta! Måste iväg och köpa mer solrosfrön imorgon...

    SvaraRadera
  2. Vilken underbart talande bild på de två små!!!!
    Linda

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder! Ja nu är det riktigt kallt..just nu har jag -24 grader! Det är för kallt tycker jag! Ha en bra helg! / Irene

    SvaraRadera