måndag 11 januari 2010

Kamelia japonica

I höstas bestämde jag mig för att göra ett experiment. Jag tänkte låta den ena av mina Kamelia japonica övervintra ute. Naturligvis ordentligt nedgrävd och täckt. Jag har inte haft speciellt stor oro över detta eftersom Kamelior är ganska tuffa damer, sitt ömtåliga utseende till trots. Expertisen har upplyst mig att några minusgrader klarar en Kamelia utan problem.




Eftersom de senaste vintrarna inte på något sätt varit skräckinjagande vad gäller kyla (mörkret är en annan sak) och jag dessutom har en väldigt bra och skyddad plats, tvekade jag inte alls när det var dags för "utplanteringen".
Det gör jag nu, tvekar alltså. Denna ihållande kyla i flera veckor hade jag inte räknat med. Till råga på allt så inleddes köldperioden här av i stort sett nästan barmark, snön kom först efter ett tag.
Kamelian är rejält inbäddad i snö, dessutom så har den ett lager med granris över fötterna.
Platsen där den står är absolut inte blåsig. Så är det någonstans på tomten den ska klara denna behandling, är det här.




Det gör ont när jag ser knopparna, undrar hur länge dom kommer att kunna sitta kvar, innan de ramlar av? En hel del av de vintergröna bladen har redan ramlat av, fast det var ju inte annat att vänta. Att den skulle frysa ned en bit hade jag räknat med. Det återstår bara att se HUR mycket som fryser ner! Som tur är står det 4 stycken Kamelia Japonica kvar i kuvösen, om det här försöket visar sig vara the end för den som är utplanterad...



Lite ensam och övergiven ser den allt ut, nästan som om den bara är utslängd i en snödriva...


2 kommentarer:

  1. Men OJOJOJOJOJOJ!!! Det var friskt vågat!
    Förstår din oro!!!
    Vill gärna höra hur det gått till våren.
    Linda

    SvaraRadera
  2. Lilla blomman.. Så typiskt! Själv hade jag fått tummen ur och planterat ut härdiga fuchsior för första gången på fyra år jag har tänkt gör det.. Spännande vår för oss trädgårdsälskare! Otippat med vinter för en gångs skull.

    SvaraRadera