tisdag 12 januari 2010

Det finns fler...

...plantor som jag börjar att bli lite orolig över, tack vare kylan som tycks ha tagit ett järngrepp om vårt land. Min Ginkgo Biloba är ett exempel på växt som jag börjar att snegla lite bekymrat på.




Min Ginkgo är 3 år och är lite speciell för mig. Jag fick den av mina arbetskamrater på min sista arbetsdag. Jag hade bestämt mig för att sluta eftersom vår enhet skulle splittras efter många års samarbete. Vi var inte så många anställda på den här enheten, bara 7 stycken. Jag var den som kom in i gruppen senast, och jag hade varit där i 9 år.
Vi blev väldigt bestörta när vi fick beskedet om en kommande splittring och då var vi ändå lite förberedda på en förändring, men inte beredda på hur omfattande förändring det skulle bli.
När man är en såpass liten grupp som arbetar väldigt nära varandra så blir det till slut som en andra familj. På gott och ont. Det blev som en separationsproccess att gå igenom. Ungefär som en skilsmässa.
Jag valde att söka andra alternativ och slutade därför först. Mina arbetskamrater funderade på present till mig, och en av dem kom ihåg att jag gärna ville ha en Ginkgo Biloba. Det kan inte ha varit lätt att få fatt i en Ginkgo i februari månad, det är ju inte direkt högsäsong för att sälja sådana växter då...
Jag har sällan blivit så rörd och glad över en present. Den var verkligen genomtänkt!



I Wikipedia står det:

" Den (Ginkgon) är mycket långlivad. Man tror att vissa exemplar är mer än 1500 år gamla.
Namnet ginkgo (yínxìng 銀杏 på kinesiska), betyder silveraprikos. Den moderna Ginkgon är uppenbart nära släkt med påträffade fossil från Perm, 270 miljoner år gamla
Ginkgon har länge odlats i Kina. Några träd som planterats vid tempel tros vara mer än 1500 år gamla. Man trodde länge att tempelträden var de enda som fanns. Men nu känner man till åtminstone två små bestånd i västra Kina. På grund av Ginkgons höga anseende inom Buddhismen och Konfucianismen finns den planterad på många ställen i Korea och Japan. I båda dessa områden har den förvildats genom fröspridning till naturliga skogar.
Ginkgo-träd kan under gynnsamma omnständigheter odlas i Sverige åtminstone i odlingszonerna 1 och 2."



En fin Ginkgo fick jag. Första sommaren fick den stå kvar i sin kruka, tills jag var helt säker på var den skulle planteras. När jag väl hade bestämt mig, planterades den lagom till hösten.



Jag har täckt rotsystemet med granris och eklöv varje år, så också i år.
Men faktum är att så här kallt har det inte varit sedan jag fick den, och den står lite utsatt för vinden.
jag hoppas verkligen att kylan ger vika snart.

3 kommentarer:

  1. Hhmmm.. vart tog min kommentar vägen!

    SvaraRadera
  2. Ja... ehh, jag svarar ju på en kommentar nu, men det kanske inte var den du menade?

    SvaraRadera
  3. Jag planterade en ginkgo nu i höstas, och jag håller också mina tummar för att min ska klara sig...

    SvaraRadera